Pressmeddelanden

Utbildningsvetenskap

>

Skolanställda ambivalenta när de hanterar våld i skolan

11 april, 2019 - Göteborgs universitet

Skolan är den plats där svenska ungdomar oftast blir utsatta för våld av olika slag och utsätter andra ungdomar för samma sak. Samtidigt har skolpersonal ett ambivalent förhållande till hur våld och konflikter i skolan bör hanteras, där en polisanmälan signalerar att de förlorat kontrollen. Det framgår av en studie vid Göteborgs universitet.

>

Miljardprojekt för digitalisering av europeisk industri

10 april, 2019 - Luleå tekniska universitet

Luleå tekniska universitet ska koordinera Europas största projekt för lösningar inom automation och digitalisering för industrin. Arrowhead Tools har en budget på nära 950 miljoner kronor och 81 medverkande parter, från lärosäten till några av Europas största företag som Volvo, Bosch och Philips.

>

Pressinbjudan: AI Innovation Hub Day

8 april, 2019 - Luleå tekniska universitet

Välkommen att vara med under Luleå tekniska universitets AI Innovation Hub Day i Vetenskapens hus i Luleå den 10 april. Runt 100 personer är anmälda till dagen, där forskare berättar om universitetets AI-strategi och möjligheter till samarbeten med lokala intressenter från till exempel industri, små och medelstora företag och myndigheter.

>

LTU Big Air 2019 hyllas av OS kommentator

7 april, 2019 - Luleå tekniska universitet

Elitåkare bjöd på högklassig hoppshow när Luleå Big Air gick av stapeln i lördags på Luleå tekniska universitet, Sveriges största Big Air-tävling i stadsmiljö. Unikt för i år var det nya tävlingskonceptet head-to-head där åkarna ställdes mot varandra, en mot en, i en elimineringsduell på den 22 meter höga rampen.

>

Pressinbjudan: Danslärare – drömjobb och framtidsyrke

5 april, 2019 - Luleå tekniska universitet

Danslärare är en ny lärarkategori i skolan och en undersökning visar att mer än 90 procent av alla som utbildade sig till danslärare 2008-2017 vid Luleå tekniska universitet, Sveriges första danslärarutbildning, var verksamma som danslärare inom skolan efter examen. Alla nyfikna på dansläraryrket bjuds nu in till prova på-dagar 9–10 april på Luleå tekniska universitets danslärarutbildning i Piteå.

>

Läroböcker uppmanar till lojalitet och varnar för civil olydnad

25 mars, 2019 - Göteborgs universitet

Skolans demokratiuppdrag innebär att eleverna ska formas till goda samhällsmedborgare och samtidigt utbildas till att vara kritiska och ifrågasättande. Men läroböckerna varnar uttryckligen eleverna för civil olydnad, ifrågasättande och bristfälligt stöd för det svenska statsskicket, visar en avhandling vid Göteborgs universitet och Högskolan Väst.

>

Möjligt att utvinna mer ur befintliga gruvor

20 mars, 2019 - Luleå tekniska universitet

Att utvinna metaller och industrimineral ur en och samma gruva skulle minska mängden avfall och öka den ekonomiska nyttan. I ett projekt undersöker forskare vid Luleå tekniska universitet de geologiska förutsättningarna att bredda brytningen i befintliga gruvområden.

>

Studenter behöver stöd för att hantera komplex information på nätet

6 mars, 2019 - Göteborgs universitet

Kunskap blir inte nödvändigtvis mer tillgänglig med ökande informationsmängd, något elever och studenter erfar när de använder internet för att lösa sina skoluppgifter. Att kunna navigera och kritiskt förhålla sig till innehåll som görs tillgängligt via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

>

Gävleforskare: Så blev mobilen ett verktyg för lärande

28 februari, 2019 - Högskolan i Gävle

– Det visade sig att mobiltelefonerna blev ett viktigt verktyg när gymnasieeleverna använde IT som stöd i undervisningen, säger Jörgen Holmberg, utbildningsforskare vid Högskolan i Gävle.

– Man kan lämna ganska stor frihet till eleverna och det blir spännande och kul, inte bara som ett skolämne utan som livskunskap. Intressant mot bakgrund av de diskussioner om mobilförbud som nu förs.

>

Flera plus med tvåspråkig undervisning

25 februari, 2019 - Göteborgs universitet

Bättre kunskaper i engelska, lika bra kunskaper i svenska och i bästa fall bättre förståelse av själva ämnesinnehållet. Det är några av slutsatserna i ett forskningsprojekt om effekterna av tvåspråkig undervisning. Göteborgs universitet har lett projektet och nu presenteras resultaten i en bok.