Att arbeta i par och få den tryggheten, då man som ny är som mest känslig och mest sårbar, kan avgöra om man blir kvar, säger Ylva Pålsson, forskare vid Högskolan i Gävle.

Ylva Pålsson

Ylva Pålsson

Ylva Pålsson är klinisk adjunkt och forskare i vårdvetenskap och hon beskriver dagens slutenvård som en väldigt komplex miljö med ett högt tempo, där de flesta som ligger inne är riktigt sjuka och där det ofta också saknas personal.

Hon kunde se att det gick jättebra för många av hennes gamla studenter när de började jobba på avdelningen, men att en del tappade glöden i ögonen.

– Duktiga och ambitiösa nyutexaminerade sjuksköterskor som bara tappar. Jag tror det handlar om etisk stress, de har en dröm om att göra skillnad, om att finnas där, och så får man jaga hela tiden för att hinna, säger Ylva Pålsson.

Men hon såg också studenter blomma upp när de fick prova att lära tillsammans med en kamrat.

Starkare tro på sig själv

Hon har nu i sin forskning sett att studenter som gjort sin praktik som ett par kunnat stötta varandra och att de känner sig mer självständiga när de är ett par. De som gick i par fick också en starkare tro på att klara yrket som sjuksköterska.

– Man har, tillsammans med sin kamrat, kunnat göra mera själv och sett det fungera och så växer man. Att ha stöd i en kamrat och tillsammans kunna bearbeta alla intryck kan vara helt avgörande.

”Vi hann inte mer..”

Ylva säger att nyutexaminerade sjuksköterskor ofta har så höga krav på sig själva att de ska kunna så mycket och jobba lika fort och lika bra som de som jobbat i 5, 10 eller 15 år, och att det då kan vara bra att få jämföra sig med och diskutera med någon som också är helt ny.

– Man kan komma fram till att vi ju har jobbat häcken av oss i dag, vi hann inte mer. För vi är osäkra och kontrollerar oss flera gånger, till exempel när man ska blanda läkemedel och det tar tid då.

Chefen: ”De blir självständiga snabbare”

Också vårdchefer ser kamratlärande som en bra metod där nya sjuksköterskor tar väldig bra hjälp av varandra, blir självständiga snabbare, och både lär sig att samarbeta och lär sig i samarbetet.

– Sjuksköterska är ett så fantastiskt yrke och genom att arbeta på ett nytt sätt kan vi hjälpa studenter och nya att komma in i miljön och få känna trygghet.

– Det är så viktigt att vi tar hand om de som kommer nya då många slutar, säger Ylva Pålsson.

———————–

Ylva Pålsson försvarade sin avhandling: “A pathway into the profession: The use, feasibility and outcomes of a peer learning intervention for nursing students and newly graduated nurses” i Uppsala den 18 februari 2020.

Opponent: Professor Karin Blomberg, Örebro universitet
Handledare: Docent Gunilla Mårtensson och professor Maria Engström, båda Högskolan i Gävle, docent Christine Leo Swenne, Uppsala universitet

Kontakt:

Ylva Pålsson, forskare och universitetsadjunkt i vårdvetenskap vid Högskolan i Gävle
Tel: 076-765 30 87
E-post: ylva.palsson@hig.se

Text: Douglas Öhrbom
Foto Ylva Pålsson: Anna Sällberg

Högskolan i Gävle formar framtiden genom utbildning och forskning som löser samhällsutmaningar. I samverkan skapar vi en hållbar värld.Vi erbjuder ett 50-tal utbildningsprogram och cirka 400 kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap och teknik. Våra forskningsprofiler är byggd miljö och hälsofrämjande arbetsliv.

Presskontakt:
Anders Munck
Telefon:
+46707946523
Epost:
anders.munck@hig.se
Presskontakt:
Douglas Öhrbom
Mobil:
073-273 36 56
Epost:
dom@hig.se
Presskontakt:
Anna Sällberg
Telefon:
070-410 63 78
Epost:
anna.sallberg@hig.se