Förhoppningarna är visserligen stora om att kortet ska medföra ett rejält stöd till utbildningen. En rimlig gissning ligger runt miljonen inom ett år och därefter mer. Ändå är den andra tanken med kortet väl så viktig.

– Chalmers MasterCard är ett Affinity Card, ett kort som är till för att stärka samhörighetskänslan mellan alla chalmerister. Denna typ av kort är mycket vanlig bland universiteten i England och USA, säger Peter Alehammar, på Alumni & Marknadskontakter.

Chalmers är redan känt för ett starkt stöd från sina tidigare studenter, alumnerna, och från industrin. Högskolans förra s k fundraisingkampanj gav över 300 miljoner kronor, pengar som förutom till stöd åt forskningen gick till det nya, prisbelönta kårhuset. Med det nya betalkortet kan skolans alla led bidra ytterligare till verksamheten.
– Ja, vem som helst kan skaffa kortet, säger Peter Alehammar. Man behöver inte ha mer anknytning till högskolan än att man vill stödja vår verksamhet.

Chalmers MasterCard fungerar som vilket annat betalkort som helst och det administreras av Handelsbanken. För individen är kortet billigare än andra kort på marknaden och förknippat med extra förmåner. En halv procent av köpesumman går till projekt inom grundutbildningen. En grupp bestående av företrädare från högskolan och studenterna avgör till vilka.

– Främsta syftet med kortet är att befästa kontakterna mellan nuvarande chalmerister, chalmersanställda och alumnerna, säger Chalmers rektor Jan-Eric Sundgren, som själv var en av de första att skaffa kortet.

Läs mer om det nya kortet på www.chalmersmastercard.info

Presskontakt:

Christian borg

Telefon:

031-7723395

Mobil:

0766-314235