Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står i fokus i denna nyutkomna avhandling. Skolbarnsomsorgens historia skildras ur ett nutidshistoriskt perspektiv, som visar hur det historiska arvet fortfarande tar del i konstruktionen av vår egen nutid. I avhandlingen finns många nycklar till det pedagogiska innehållet i dagens skolbarnsomsorg.

Studien tar sin utgångspunkt i tre fundament: kostnader, obligatorium/frivillighet och social utveckling/kunskap. Med utgångspunkt från dessa tre fundament problematiseras en rad aspekter, vilka kan anses haft styrande effekter på den tid fritidshemmet idag förvaltar i samordning med skolan. Den empiriska delen behandlar fritidshemmet som social arena (arbete, rekreation, förebyggande idéer), socialpedagogisk arena och ut-bild-ningspedagogisk arena.

Avhandlingen är av intresse för alla som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Malin Rohlin är fritidspedagog, fil. lic. och universitetsadjunkt vid fritidspedagogutbildningen på Lärarhögskolan i Stockholm.

Avhandlingens titel: Att styra i namn av barns fritid. En nutidshistoria om konstruktionen av dagens fritidshem i samordning med skola

Disputationen äger rum fredag 8 juni kl. 10.00 i sal D3, Lärarhögskolan i Stockholm, Rålambsvägen 24–30

Malin Rohlin kan nås på tfn 08-737 56 42 (arb), 08-718 10 76 (hem),

Presskontakt:

Presstjänsten

Telefon:

08-16 4090

Mobil: