Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.

Det är svårt att studera hur fotgängare fungerar tillsammans med andra trafikanter eller att pröva nya trafiklösningar där fotgängare ska vistas. I många fall är det inte genomförbart med hänsyn till säkerheten. Men nu finns möjligheten genom ett VTI-projekt.

– Vi har utvecklat en fotgängarsimulator genom att använda modern VR-teknik och simulera trafiksituationer. Den ger oss möjligheter att studera fotgängare i olika situationer, säger Björn Blissing, forskningsingenjör på VTI och projektledare för fotgängarsimulatorn.

Exempel på en sådan situation kan vara när en fotgängare ska gå över gatan i samband med att en självkörande bil passerar och det är oklart för fotgängaren om bilen kommer att stanna. Tekniken lämpar sig också mycket väl för att i ett tidigt skede undersöka olika sätt att utforma en trafikmiljö. Den kan dessutom användas för att studera användargränssnitten i och mellan fordon och trafikanter.

I utrustningen finns inbyggd teknik för att mäta ögonrörelser, på engelska kallad eye-tracking. Tekniken gör det möjligt att studera vart i trafikmiljön som fotgängaren riktar sin uppmärksamhet.

Under projektets gång har en VR-studio byggts upp hos VTI i Linköping. Mjukvara som kan användas för att studera beteendet hos fotgängare i tänkta trafiksituationer har också utvecklats i samarbete med mjukvaruföretaget Vobling.

I fotgängarsimulatorn går det att uppleva vad användaren ser i den virtuella världen ur både fotgängarens och omgivningens perspektiv. Det finns även ett särskilt läge för Mixed Reality, det vill säga där en video från en verklig miljö kombineras med den datorgenererade omgivningen.

Fotgängarsimulatorn kommer att användas i olika forskningsprojekt, både i Sverige och övriga EU.

– Vi planerar bland annat att använda simulatorn i ett försök under ett stort EU-projekt kallat BRAVE. Där undersöker vi till exempel på vilket sätt ett självkörande fordon ska köra och hur det ska signalera för att visa att det tänker stanna och släppa fram en fotgängare, säger Anders Lindström.

På sikt kommer fotgängarsimulatorn att byggas ihop med VTI:s cykelsimulator och simulatorer för bil, buss och lastbil. Det kommer då att vara möjligt att gå, cykla och köra i samma miljö och på så sätt studera interaktionen mellan fordon och oskyddade trafikanter.

Projektet finansieras till en tredjedel av VTI och två tredjedelar av Trafikverkets skyltfond. Trafikverket medverkar på olika sätt för att stötta idéer, innovation och mer långsiktig forskning inom trafiksäkerhet. Skyltfonden är ett komplement till de traditionella forskningsfonderna och resultaten ska vara tillämpningsbara och tydliga för trafikanterna.

Läs mer om Trafikverkets skyltfond

Ytterligare information

Björn Blissing, forskningsingenjör, 013-20 40 77, bjorn.blissing@vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Huvuduppgiften är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Kvalitetssystemet och miljöledningssystemet är ISO-certifierat enligt ISO 9001 respektive 14001. Vissa provningsmetoder är dessutom ackrediterade av Swedac. VTI har omkring 200 medarbetare och finns i Linköping (huvudkontor), Stockholm, Göteborg, Borlänge och Lund.

Presskontakt:
Eva-Mari Löfqvist
Telefon:
+46 13 20 42 08
Mobil:
+46 70 92 18 286
Epost:
eva-mari.lofqvist@vti.se
Presskontakt:
Kontakt då ordinarie presskontakt inte kan nås
Telefon:
013-20 40 00
Epost:
kombi@vti.se